Zapraszamy na konferencję: Samorząd terytorialny na Pomorzu Zachodnim – sukcesy i porażki.
Termin: 07.06.2019 r. godz. 12.00.
Miejsce: Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki, Sala Rycerska, ul. Wały Chrobrego 4 w Szczecinie.
Patronat: Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc
WSTĘP WOLNY
Uczestnicy:
- minister Paweł Mucha – zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP;
- dr hab. Maciej Drzonek prof. US – kierownik Zakładu Systemów Politycznych, Instytut Politologii i Europeistyki US;
- Wojciech Długoborski – radny powiatu gryfińskiego;
- mec. Zbigniew Bogucki – radny Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego
- moderator – Marek Synowiecki
Organizatorzy:
- Wyższa Szkoła Administracji Państwowej w Szczecinie
- Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
- Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Szczecinie
Zarys tematyczny debaty:
- Geneza: samorządność w kontekście reform:
- skutki wielkiej reformy samorządowej w 1990 r.: jedna z najbardziej udanych reform ostatniego 30-lecia;
- gmina autonomiczną i modelową syntezą samorządności;
- samodzielność finansowa gmin, podstawą funkcjonowania Polski lokalnej;
- drugi etap: dwa dodatkowe szczeble samorządu od 1 stycznia 1999 r.;
- pierwsze wybory do wszystkich, trzech szczebli samorządu 11 października 1998 r.;
- bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast dopełnieniem reformy;
- dwukadencyjność oraz wydłużenie o rok rządów włodarzy, nowe podejście czy próba odświeżenia formuły samorządności.
2. Współpraca czy rywalizacja: skutki reformy po wprowadzeniu powiatów i województw:
- gmina, powiat, zarząd i sejmik województwa: kto kreuje i realizuje cele, istotne dla wspólnoty samorządowej;
- kompetencje gminy i powiatu: teoria a rzeczywistość;
- grzechy zaniechania w komunikacji między JST różnego szczebla;
- samorząd gminny a finanse: nadal samodzielny i autonomiczny, tylko jak dalece…
- ambicje gmin w zderzeniu z polityką regionalną, kreowana przez samorządy województw;
- autonomia gminy, jak daleka w kontekście spójnego funkcjonowania państwa.
- „Bezradny jak powiat”, czyli miejsce samorządu powiatowego w przyjętym modelu:
- samorząd powiatowy: administrowanie zamiast kreowania polityki lokalnej;
- funkcjonowanie powiatu: co zawiodło na etapie wprowadzania jednostek samorządu drugiego szczebla;
- przeciwieństwo „modelowej gminy”: bez własnego majątku, dochodów własnych, pośrednik w dzieleniu subwencji i dotacji;
- oświata, służba zdrowia, infrastruktura w gestii powiatu: zamiast zarządzania walka o przetrwanie;
- powiat w relacji do gmin: koordynacja wspólnych działań czy rywalizacja o wpływy, samorząd powiatowy „książką życzeń i zażaleń” lokalnych samorządowców;
- nakładające się kompetencje gminy i powiatu powodem rywalizacji;
- kto kreuje politykę lokalną na swoim terenie: powiat zepchnięty do roli administratora, także w Imieniu Skarbu Państwa;
- powiatowe „wszystko i nic” czyli worek potrzeb, niejasność kompetencji i fasadowa decentralizacja (przykład geodezji, nieruchomości oraz organizacji transportu publicznego);
- Wnioski po 30 latach od wprowadzenia reformy administracyjnej:
- wspólnota samorządowa czy udzielne księstwa;
- Gmina Ostrowice przykładem źle pojętej samodzielności i autonomii;
- zawód: wójt, burmistrz i prezydent miasta osiągnięciem czy przekleństwem samorządności;
- wieloletni włodarze fundamentem lokalnej demokracji czy sieci wzajemnych powiązań;
- dobre i złe strony ambicji samorządowców;
- zarysowujący się podział na „miasta państwa” i lokalną resztę;
- Polska miejska i powiatowa – utrwalanie podziałów czy możliwość współpracy;
- samorządność niezaprzeczalną wartością, ale z jaką rolą państwa;
- formy „centralizacji władzy” zagrożeniem ze strony państwa, czy koniecznością w kluczowych obszarach (transport, infrastruktura, oświata, Służba Zdrowia);
- synteza: jak JST wszystkich szczebli poradziły sobie z dystrybucją funduszy unijnych na Pomorzu Zachodnim;
- rzeczywistość po wygaśnięciu unijnych programów „wyrównujących” i „pomocowych”- finansowe możliwości samorządów.
- Samorządy Województw i organy władzy centralnej w terenie: możliwość współpracy czy konfrontacja?
- doświadczenia we wzajemnych relacjach;
- jak zerwać z symbolem Oblężonej Twierdzy;
- jaki model funkcjonowania dwóch ośrodków władzy;
- ambicje i rozbieżności, inne podejścia i drogi, chociaż ten sam cel;
- wpływ bieżącej polityki na wzajemne relacje;
- jaki model samorządu województwa: jednostka „trzeciego szczebla” czy federacja regionów.
- w stronę poszerzania czy ograniczenia autonomii województw?
ZAPRASZAMY SERDECZNIE – WSTĘP WOLNY